zondag 15 januari 2012

Waxcursus? Jazeker waxcursus!

Als je voor het eerst een keer aan een langlauf wedstrijd meedoet dan weet je niet wat je overkomt. Iedereen is bezig met wax of probeert te achterhalen wat de concurrentie onder de ski-tjes smeert. Zo overkwam mij vorig jaar ook, bij mijn eerste wedstrijdje in Duitsland. De eerste vraag die iedereen aan je stelt is: wat voor wax heb jij er onder? Wist ik veel, wij hadden latten gehuurd bij de plaatselijke verhuur, met het verzoek de snelste uitvoering te leveren. Gelukkig had de verhuurder er verstand van, onze ski's hadden prima grip en gleden ook nog eens prima. Maar toch was door al die vragen over de wax onder mijn latten mijn belangstelling gewekt, daar moest ik toch wat meer over weten. Afgelopen zaterdag kreeg ik daar eindelijk de kans voor, tijdens de waxcursus bij Vasasport. Daar kregen 16 enthousiaste langlaufers een introductie in de mysterieuze wereld van het waxen. Eerst een flink stuk theorie over onder andere glij-, afzetwax en klisters. Daarna gingen we aan de slag met strijkbout, schrapers en borstels. Oefenen op je eigen ski's, leuk en leerzaam. Maar om nou te zeggen dat ik de kunst van het waxen nu helemaal onder de knie heb, nee dat nog niet. Het was een leuke en leerzame ochtend, genoeg basiskennis om zelf aan de slag te gaan met m'n splinternieuwe wax-strijkbout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten