donderdag 16 februari 2012

Smeer jij nog margarine op je boterham? Niet doen!

Als liefhebber van olijfolie, kokosolie, vette zalm, avocado en spekjes, kreeg ik al voor de Omega-3 hype, ruim voldoende gezonde vetten binnen. Maar vervolgens liep ik wel in de Becel-Omega-3-Margarine val. Want het is natuurlijk fantastisch als je met een goedkoop smeerseltje op je brood, in een klap alle noodzakelijke vetzuren binnenkrijgt. Helaas bleek dit sprookje te mooi om waar te zijn, omdat ook deze margarine is gemaakt van ongezonde geraffineerde vetzuren. In deze publicatie van Bart Maes, oprichter van Amana-Prana en "vetten-expert" legt hij haarfijn uit waarom dit zo schadelijk is en wat de alternatieven zijn. Ik smeer tegenwoordig vooral een mengsel van kokos- en olijfolie op mijn brood (heerlijk!).
Maar ook roomboter staat niet meer op mijn zwarte lijst. Zo blijkt dat we een beperkte hoeveelheid verzadigde vetten juist hard nodig hebben. Niet voor niks zit er in moedermelk ongeveer 50% verzadigd vet. Ben benieuwd hoe lang de Margarine lobby het nog aan durft margarine als gezond aan te prijzen. Dat dit verhaal niet alleen voor geitenwollen sokken types is bewijst ook tennis topper Kim Klijsters die ondertussen ook zweert bij de voordelen van gezonde Olie. Ik kreeg zelf bij mijn laatste sportkeuring (bij sportarts Guido Vroemen) nog te horen dat ik een hoog cholesterol gehalte heb, maar dat ik me vooral geen zorgen moest maken. Het ging namelijk om het goede HDL cholesterol. Grappig hoe de inzichten zo snel kunnen veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten