zaterdag 26 mei 2012

Tropische IJsselsteinloop

Bijna iedereen wordt vrolijk van de zomer, die eindelijk aangekomen lijkt te zijn. Natuurlijk gun ik iedereen z'n zonnetje en zelf wordt ik er ook wel vrolijk van. Maar als ik een halve marathon op het programma heb staan, mag het wel wat minder. En volgens het weerbericht zouden de temperaturen vandaag ook wat minder extreem zijn, ik heb er helaas niks van gemerkt. Daarom maar genoeg bidons met vocht meegenomen en een petje mee naar de IJsselsteinloop. Ik had het geluk dat coach Rob vandaag zou meerijden met de fiets, zodat ik steeds voldoende vocht zou kunnen nemen.
Omdat het zo lekker loopt de laatste tijd, had ik m'n zinnen gezet op een nieuw PR. Zelfs toen duidelijk werd dat het weer dit niet makkelijk zou maken werd dit plan niet direct over boord gezet.
De eerste kilometers werden netjes in "PR tempo" gelopen, maar dat voelde toch wel zwaar aan. Na een kilometer of 6 wist ik dat het niet zou lukken vandaag, gewoonweg te warm. Daarom maar een tandje terug geschakeld en proberen in een wat relaxter tempo te komen. Het duurde tot ongeveer kilometer 14 totdat ook eindelijk lukte. Vanaf toen ging het tempo weer wat omhoog en kwam de 1:30 weer in zicht. Ondertussen werd ik goed van drinken voorzien en zelfs even uit de wind gehouden. Vanaf kilometer 17 ging het tempo weer richting 4:10 min/km en voelde het ook weer beter aan. Gezien het aantal lopers dat ik vanaf toen nog inhaalde, leek het erop dat veel lopers het toen juist zwaar kregen. Voor de laatste kilometer hoorde ik iemand roepen: nummer 15. Niet slecht. Leuk ook de vele kinderen die extra privé drankposten hadden ingericht onderweg, de sponzen die ze uitdeelden waren zeer welkom. Uiteindelijk haalde ik nog redelijk fris de finish, in 1:29:36. Volgend jaar de IJsselsteinloop wat vroeger op de dag en ik ben zeker weer van de partij.

3 opmerkingen:

  1. het was inderdaad te warm voor een goed resultaat, voor jou neem ik m'n petje af (al was het gedurende de 10 k. die ik heb gelopen :)! ) voor mij zat er geen versnelling meer in en ik ben op een duurlooptempo over de finish gekomen .......49:45 :/ -ben-

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met het koppie én coach Rob �� gelopen. Gefeliciteerd met deze nette tijd onder zware omstandigheden.
    Met een graadje of 13 had jou tijd mijn doel geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel John. Voor de start had ik een PR al een beetje uit m'n hoofd gezet. Maar toch, tegen beter weten in, maar in tempo 5.05min/km gestart. Moest het bekopen tussen 7 en 12 km, daarna mezelf herpakt en nog heel veel lopers ingehaald. Op naar de Slachtemarathon, ik zie je daar!

      Verwijderen